Slave Owners in Amsterdam 1863 (2014)

Bij de afschaffing van de slavernij in 1863 kregen de eigenaren van tot slaaf gemaakten, zowel eigenaren of aandeelhouders van plantages als eigenaren van particuliere slaven, in Suriname en de Antillen een vergoeding: financiële compensatie. De meeste eigenaren woonden in Paramaribo of de Antillen, een deel woonde in Nederland. Op deze kaart staan de adressen van de eigenaren die in die tijd (1853-1863) in Amsterdam woonden. Elk adres heeft een link naar informatie in het Nationaal Archief. De huisnummering is de meest recente (1875).

Klik op het vinkje naast de naam om de laag zichtbaar te maken. Klik op het base layer linksboven in de kaart om een andere basislaag te kiezen.

Toggle Inhoud

De kaart is gebaseerd op onderzoek in het Nationaal Archief en het Stadsarchief Amsterdam, door studenten geschiedenis van de Vrije Universiteit onder leiding van dr. D.G. Hondius: Omar Abdallaoui, Marie-Hélène Geeris, Kayleigh Goudsmit, Daan Hartog, Bas Heil, Bertus Juurlink, Karin Kamphuis, Evelien Moors, Benjamin Panten, Xander Schreuder, Ton Stam, Chris Veldhuis en Cathérine Verhoeven. Met medewerking van Okke ten Hove en Erik Schmitz.

De adressen komen uit het Nationaal Archief. De huisnummering is de meest recente (1875). De kaart is gecombineerd met een historische kaart van 1867 uit de kaartenverzameling van de UBVU. Deze kaart met beschrijving kan bekeken worden in de UB Beeldbank (ook op hoge kwaliteit). Daarnaast zijn gegevens uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen toegevoegd waar de huidige grenzen en bouwjaren van alle panden in heel Nederland op zichtbaar zijn.

Bij gebruik van de data refereert u naar: