NL EN

iPads voor veldwerk

Door het gebruik van iPads en een 4G-netwerk ondersteunt de Universiteitsbibliotheek onderwijs op locatie. Studenten krijgen de kans om in de oorspronkelijke omgeving te werken, zowel met elkaar als met de docent. Hierdoor kunnen ze beter dan anders leren kijken en vergelijken, als aanvulling op de theorie die in de klas wordt geleerd.

Met veldwerk leren studenten anders kijken, als aanvulling op de theorie die in de klas wordt geleerd.

Helaas is het moeilijk om tijdens veldwerk grote bestanden op locatie aan te leveren voor educatieve doeleinden. Meerdere kaartlagen op elkaar stapelen met verschillende transparanten van bijvoorbeeld niet eenvoudig. Hoewel de meeste studenten smartphones hebben, zijn de schermen daarop vaak vrij klein voor een kaart en door de vele verschillende soorten smartphones werkt niet alles altijd. Bovendien vereist het benaderen van dit soort bestanden veel bandbreedte. Niet alle studenten hebben een onbeperkte 4G-verbinding.

 

 

Daarom stelt de Universiteitsbibliotheek iPads beschikbaar voor onderwijs op locatie. De Universiteitsbibliotheek ondersteunt op deze manier al ruim 7 jaar het onderwijs. Met die ervaring kunnen we docenten adviseren hoe ze interactieve inhoud kunnen geven voor activerend onderwijs. We kunnen PowerPoint-presentaties rechtstreeks naar de iPad van een student sturen, vragen integreren in de slide, teamopdrachten op locatie mogelijk maken, enz.

Maar ook zaken als het markeren van plekken op een kaart en het toevoegen van aanvullende informatie zoals beschrijvingen, afbeeldingen of video’s. Deze kunnen vervolgens door de docent in realtime op de campus worden gevolgd, zodat ze live feedback kunnen geven aan studenten in het veld.

 

Momenteel worden iPads het hele jaar door op veel verschillende manieren gebruikt, waaronder:

  • De leerlingen verzamelen informatie over onderduikadressen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gebruikt en zetten deze direct in Geoplaza.
  • Studenten onderzoeken de geschiedenis van gebouwen die een rol speelden in de slavenhandel. In teams bewerken ze hun bevindingen tot een interactieve kaart terwijl de docent het proces live vanaf de campus volgt.
  • Grondboringen op de Veluwe waarbij leerlingen op de kaart markeren waar ze hebben geboord en foto’s van hun bodemprofiel bijvoegen.
  • De geschiedenis van de binnenstad van Amsterdam, waarin studenten na een inleiding door de docent opdrachten op locatie maken, ook op locatie.

Wilt u weten hoe iPads uw onderwijs op locatie kunnen verbeteren? Neem dan contact op met de UBVU, via vraag.ub@vu.nl gericht aan Rogier van de Blaak & Sylvia Moes.